Audi 100 CD

Audi DRIVER 1999


feltöltve: 2006-10-04
Audi 100 CD

Audi 100 CD


forrás: http://www.audiklub.hu/modules.php?op=modload&name=cikkek&file=leir05

THX: Kalmár Attila
forrás: Az alábbi cikk az Audi DRIVER 1999. Március/Április számában jelent meg. Szerzője: Peter Noad. Ezért az előforduló sebességi adatok eltérnek a megszokottól, valamint az ár adatok is fontban vannak. Továbbá mivel nem vagyok műszaki végzettségű ezért a fordításban lehetnek pontatlanságok, elsősorban a felfüggesztéssel kapcsolatban (pl. self-levelling suspension-ra azt írtam önszabályozó felfüggesztés).

A Quattro bemutatása után az Audi nem pihent meg saját technológiai babérjain. Nemsokára megjelent egy aerodinamikus, négykerék-meghajtású sarkított karosszériájú autóval, amit aztán később galvanizáltak. Természetesen nem az Audi tálalta ki ezt a technológiát, de ő volt az első, aki bevezette ezt a tömeggyártású személyautók esetében. Amikor a harmadik generációs 100-as 1982 szeptemberében bemutatkozott, ez volt a világ legaerodinamikusabb tömegtermelésű autója és a leggazdaságosabb a saját osztályában, ezáltal elnyerte az Év Autója 1983-as díját.

Az aerodinamikai együttható 0,30 volt, ami messze meghaladta az erre az időszakra jellemző közel 0,40-es átlagot, és a korai 100-asok büszkén viselték a ?Cd 030? feliratot a hátsó ablakon ugyanúgy mint a négykerék-meghajtású Audik a "quattro" jelölést. Egészen a mai napig ez egy aerodinamikai mérföldkőnek számító érték, amit csak nehezen lehet felülmúlni.

Az autózás történelmében egy másik dologban is hírnevet szerzett magának a 100-as, mint az első nagy szériában gyártott autó, amelyet teljesen galvanizáltak, gyakorlatilag rozsdaálló karosszériája lett. Habár csak 1985-től volt a 100-as teljesen galvanizálva, de a korrózióra leghajlamosabb részek már mindkét oldalon elektro-galvanizálva voltak a korábbi verziókon is.

Ez magába foglalta a front spoilert, a hátsó spoilert, a felfüggesztés tornyait, az A oszlopot, a külső ajtó lemezt, a motorháztetőt, a front panelt és a hátsó alsó panelt. Érdemes megjegyezni, hogy a 100-asnal használt az Audi először alumíniumot a szerkezeti felépítésben: az ajtók belső kerete készült könnyűfémből.

Az Audi életében ez egy igen fontos modell volt. Az eredeti (első) 100-asból 150.000 darabot adtak el 1972-ben és 1973-ban, míg a második szériából a legjobb évben több mint 200.000 darabot. A III. széria első két évében kelendőbb volt mint a 80-as, és összesen több mint 1 millió darabot adtak el belőle 8 év alatt.

Habár a 100-as volt az Audi legnagyobb és legjobban felszerelt modellje, a harmadik széria tervezőinek a fő feladata az üzemanyag-takarékosság volt, mint kiemelkedő politikai és szociális probléma a 70-es évek végén. Ahhoz, hogy elérjék ezt, a tervezők az aerodinamika fejlesztésére és a súlycsökkentésre koncentráltak.

Korábban az autókat elsősorban gyakorlati és esztétikai szempontok alapján tervezték. A szélcsatorna tesztekkel nem foglalkoztak addig, amíg a tervezés szinte teljesen kész nem volt, és utána is csak kisebb cserékre és fejlesztésekre használták. Az Audi megfordította a tervezési eljárást, és a tervezést a szélcsatornában kezdte, kialakítva az ideális formát, majd ezután a gyakorlati követelményeknek megfelelően minimális változtatásokat hajtottak végre.

A leginnovatívabb tulajdonsága a 100-as aero-nak az áramvonalas ablak, amelyik kiküszöbölte a hagyományos ablaknak és az ajtó keretnek a légáramlást zavaró réseit. A kritikusok szerint ez problémát okozhat a szervizeléskor, a tömítések elhelyezésekor, de az idő megmutatta hogy a tervezők jól gondolkodtak. Más részletek, mint az áramvonalas tükrök, a motorháztető lelógó és felhajló éle minimalizálta a légellenállási együtthatót, akárcsak a spoileres ablaktörlő és a sima kerékkivágás.

A bemutatott modell Angliában, és mint az egyik a mi mostani ismertetőnkben, a CD volt, 136 LE-s K-Jetronic-os 2144 ccm-es 5 hengeres motorral. 1984-ben ezt növelték 2226 ccm-re és 138 LE-re. A katalizátoros verzió 2309 ccm-es motorral 1987-ben mutatkozott be, Angliában 2 evvel később volt kapható. A CD-t 1988-ban átnevezték 2,2E-re és később 2,3E-re.

A CS vagy Sport modellnek ugyanolyan motorja volt mint a CD-nek, de sport felfüggesztéssel és (szélesített) kerékkivágással jelent meg, míg a négykerék-meghajtású quattro modell 1984 végétől volt kapható.

A további motorok amiket a 100-asba építettek, a 90 LE-s 1,8 literes négyhengeres, és a 2,0-s 87 LE-s turbó-diesel. A CC jelzésű 100 LE-s 1,9 literes 5 hengeres volt, később ennek a helyére került a 115 LE-s 2,0 literes befecskendezős verzió.

A 100-nak McPherson rendszerű első felfüggesztése volt, ami különbözött a 80-asban lévőtől mert abban nem volt megtalálható az alsó trapéz lengőkar, csak egy vezető rúd (kar) és egy stabilizátor. Hátul a megszokott Panhard szerű torziós rúd volt, de ez a tengely mögé lett helyezve, majdnem párhuzamosan azzal, helyettesítve az átlósan elöl lévőt, ezáltal adva több helyett a benzintanknak.

A szervo kormány, a központi zár, a ködfénylámpa, az elektromos ablakemelők és tükrök széria felszerelések voltak a CD-ben, továbbá megtalálható volt az olvasó lámpa, a fényszóró mosó, a gazdaságosságot jelző lámpa, és az Auto-check, amelyik nemcsak az alacsony olaj nyomást, az alacsony feszültséget és a magas hűtővíz hőmérsékletet mutatta, de kijelezte az alacsony szintet a különböző folyadék tartályoknál (beleértve az ablakmosó folyadékot is) és az izzó hibákat.

Extraként rendelhető volt bőr belső, elektromos napfénytető, önszabályozó felfüggesztés, tempomat, légkondicionáló, ABS és a (utolsó modelleken) fedélzeti komputer.

A 100-as kombinációja volt az alacsony légellenállási tényezőnek, a saját osztályában könnyűnek számító súlynak (1210 kg-val a 100 CD kisebb súlyú volt mint a jelenlegi Golf GTI) és a nagyon gazdaságos üzemeltetésnek. Egy 1983-as teszt alkalmával a 100 CD 6,6 l/100km-es fogyasztást ért el országúti haladáskor és a 7,9 l/100 km-t átlagban. Ezekkel a számokkal egy sokkal kisebb autónak sem kell szégyenkeznie. A 80 literes üzemanyag tankkal a 100-assal megtehető távolság több mint 965 km volt.

Az 5 sebességes váltó 4+E néven volt megjelölve, a csúcssebességét (201 km/h) a negyedikben érte el az autó. Harmadikban 153 km/h sebesség volt elérhető, míg másodikban 97 km/h. 0-97 km/h-ra 10,2 sec alatt gyorsult az autó. A gyorsulás, nem meglepő módon inkább volt nevezhető megfontoltnak az extrém hosszú 5 fokozatban, mivel több mint 18 sec alatt érte el 80 km/h-ról 113 km/h-t.

Amikor a 2144 ccm motort lecserélték a 2226 ccm-re, a sebváltót is kicseréltek egy rövidebben áttételezett 5 fokozatúra. Az ötödik ugyanolyan lett mint régen a negyedik volt 34 km/h/1000-es fordulatnál. A gyorsulás jobb lett (0-97 km/h-ra 9,0 másodperc és 80-113 km/h-ra közel a felére csökkent) de 5-10 %-ot veszített a gazdaságosságából.

A 100-as kormányzása és vezethetősége majdnem olyan érzés volt, mint a kisebb és sportosabb Coupe-nak, és a menetkényelme, az ülései, a fékei, a csomagtartó mérete, a szellőztetesse mind jó volt, habár a tulajdonosoknak legtöbbször nagy teljesítménnyel kellett járatni a szellőztető rendszert annak kis teljesítménye miatt.

Amikor először megjelent a 100-as, stílusa forradalmi volt, és ez kiállja az idő próbáját. Minden ezt követő Audi limuzin (a III. szériás 80-as, az A4, az A6 es az A8) az "aero" 100-ból lett kifejlesztve.

A 3. széria gyártása 1990 decemberében fejeződött be, de ez volt az alapja az első A6-nak, a 200-nak, a V8-nak és az első S4-nek is, amelyik sokkal erősebb és 4 kerékmeghajtású volt.

JÓ PONTOK:
- Nagy belső tér
- Jól felszerelt
- Feltűnően gazdaságos
- Nagy hatótávolság
- Az ülések és a belső tartósak
- Rozsdaálló karosszéria
- 5 hengeres K Jetronic motor
- Olcsó hozzájutni most

ROSSZ PONTOK:
- A szervo kormány szivattyúja szivárog
- Önszintező felfüggesztés, elektromos tetőablak, stb. költséges megjavítani ha elromlanak
- Image hiánya

MűSZAKI ADATOK:

MOTOR
 
1984.07-ig
1984.08-tól
Hengerűrtartalom (cm3)
2144
2226
Hengerek száma
5
5
Furat löket (mm)
79,5x86,4
81,0x86,4
Kompresszió arány
9,3:1
10,0:1
Üzemanyag továbbítás
Bosch K-Jetronic
Teljesítmény
136 LE (100 kW)/5700
138 LE (100 kW)/5700
Forgatónyomaték
180 Nm/4800
188 Nm/3500
KAROSSZÉRIA
Meghajtási mód
elsőkerék hajtás
Sebességváltó
5 fokozatú
5. fokozat aránya
46,0 kmh/1000
33,8 kmh/1000
Első felfüggesztés
McPherson felfüggesztés, tekercsrugók, kanyarstabilizátor
Hátsó felfüggesztés
torziós tengely, tekercsrugók, Panhard rúd
Első fékek
Hűtött tárcsa
Hátsó fékek
Tárcsa
Felni
Acél 5,5x14
Gumi
185/70 HR14
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság
4793/1814/1422 mm
Tengelytávolság
2687 mm
Nyomtávolság (elöl/hátul)
1476/1459 mm
Szabadmagasság
126 mm
Fordulási kör átmérő
11,0 m
Csomagtartó mérete
570 liter
Benzintank
80 liter
SÚLY
Üres súly
1210 kg
1250 kg
Terhelhetőség
1710 kg
1800 kg
Vontatható fékezhető súly
1400 kg
1400 kg
Fék nélküli súly
640 kg
660 kg
MENETTELJESÍTMÉNY ADATOK
Csúcssebesség
201 km/h
202 km/h
0-80 km/h
7,5 sec
6,7 sec
0-97 km/h
10,2 sec
9,0 sec
0-113 km/h
14,0 sec
11,4 sec
48-80 km/h (3. fokozatban)
7,0 sec
4,7 sec
48-80 km/h (4. fokozatban)
10,9 sec
6,9 sec
80-113 km/h (4. fokozatban)
11,3 sec
6,5 sec
80-113 km/h (5. fokozatban)
18,7 sec
8,9 sec
Átlagos fogyasztás
7,9 l/100 km
8,6 l/100 km
Gazdaságos vezetéssel
6,6 l/100 km
6,9 l/100 km
GYÁRTÁSI ADATOK
Gyártás kezdete
1982. szeptember
1984. augusztus
Gyártás vége
1984. július
1989. július (mint 2,2E, 1990 decemberéig mint 2,3E katalizátoros modell folytattak a gyártását)
Karosszéria kód
44
44
Motor kód
WC
KU
Összesen gyártott (minden modell)
1.090.405 db
Összesen Angliában eladott (minden modell)
44.850 db
ÁRAK
Angol ár újonnan
10.925 font
11.995 font
Jellemző ár most
800-1500 font
1200-4000 font


Címkék: Audi Idegen tollak szivar

Hozzászólások
Ehhez a tartalomhoz még nincs hozzászólás... Mondd el a véleményed!