Audi km számláló javítása

elektromechanikus km számláló javítása fogaskerék cserével - érintett típusok, az összeszerelés buktatói


frissítve: 2016-01-03 215 hozzászólás
A 90-es évek környékén gyártott Audik és némely más típusok kilométer számlálója egy konstrukciós hiba miatt tönkremehet úgy, hogy a sebességmérő jelez, de a számláló (sem a napi sem az összesített) nem számol.
A potenciálisan érintett típusok: A meghibásodás oka egy apró bolygó fogaskerék, mely az anyag öregedése miatt kilágyul és fogait veszti:

Ez a példány már annyira puha volt, hogy körömmel is ketté lehet vágni, nem csoda hogy így lefogazódott.

A kis fogaskerék többnyire 15 fogú, de eltérő fogszámú változatok is előfordulhatnak - főleg már cserélt órák esetén.
Ajánlott még ellenőrizni a bolygómű másik alkatrészét, a nagy fogaskereket (lásd a képeken fehér+zöld színben), mivel ez a következő leggyengébb láncszem. A kis fogaskerék cseréje után gyakran ez törik el másodszor, ezért, ha már felpuhult, repedezett, akkor nem árt megelőzésképp ezt is kicserélni.
A nagy fogaskerék több féle fogszámú is lehet, 15-ös kicsihez 12, 15, 16 vagy 17 fogú nagy tartozhat.

(Más típusokon, hasonló bolygóműves megoldásoknál 20, esetleg 25 vagy 26 fogú kis fogaskerék is lehet, ezeknek a nagy fogaskerekei is eltérő méretűek. Léteznek dupla fogaskerekek is, pl 20x23, 20x29 stb fogszámmal - lásd a lap alján.)

A fogszámot nem lehet a típus alapján teljes bizonyossággal megállapítani, inkább kiszerelés után célszerű cserealkatrészt rendelni.

Maga a fogaskerék cseréje nem bonyolult, fogszámtól független, és a különböző óra változatokon nagyon hasonlóan történik. Itt rejtőzik a szerkezet belsejében (nyíllal jelölve a bontandó csavarok):

A mutató eltávolítása lesz a leg macerásabb az egész művelet során.
Ha esetleg van alsó végálláshatároló pöcke, akkor azon óvatosan át kell emelni, hogy a rugója ne legyen előfeszítve, és a helyzetét jelöljük meg (pl maszkoló szalag csíkkal), hogy ugyanoda lehessen visszarakni. (ezen a példányon nem volt végállás határoló)

Magát a mutatót az óramutató járásával ellentétes irányú óvatos csavaró-húzó mozdulattal lehet levenni (a nullázó nyomógombját le lehet pattintani a tengelyéről, majd kihúzni és akkor nem akad el bent a mutató). Ha erre a szolid rábeszélésre nem enged, egészen bátran is lehet húzni, nem fog eltörni sem a tengely, sem a mutató - persze a tengelyhez minél közelebb keressünk rajt fogást, és ne hajlítsuk, csak húzzuk. Ha túl határozottak vagyunk, a kis fekete sapka is letörhet közben, de sebaj, nyom nélkül visszaragasztható, és addigis könnyebb lesz hozzáférni a mutató tövéhez.

Mind a mutató leszedése, mind a számlap csavarjainak lazítása közben legyünk nagyon óvatosak, az összekarcolt számlap nem szép látvány...

A léptetőmotor paneljét rögzítő csavarok kitekerése után óvatosan hajlítsuk félre a panelt, így máris hozzáférünk a fogaskerékhez.

A csere magától értetődik. Kenőanyagra nincs szükség, üzem közben nincs nagy igénybe vétel (sem a fordulatszám, sem a léptetőmotor nyomatéka nem nagy).

Néhány apróság amit célszerű ellenőrizni még az összeszerelés előtt:

Ha a fentiek bármelyike nem stimmel az azt eredményezheti, hogy nem, vagy nem mindig számol a számláló, esetleg bizonyos állapotokban megáll és csak nullázás után megy tovább - ezért célszerű még a visszaszerelés előtt ellenőrizni. Ha ezek mindegyike rendben van akkor az összeszerelt órának is mennie kell.

A bolygófogaskerék visszahelyezésekor ügyeljünk a megfelelő illeszkedésre, különben a szerkezet megszorulhat és továbbra sem számol.

Az összeszerelés fordított sorrendben. (A mutatót most már nem kell csavarni, csak a megjelölt pozícióban visszatolni a tengelyre.)

Már csak azt szeretnéd tudni, hol lehet ilyen csinos kis fogaskerekeket kapni, ugye?

Nézz be az ebay üzletembe, ahol a legtöbb típushoz találsz megfelelő fogaskereket.

A vásárlással kapcsolatban e-mailben is kereshetsz, belföldre kedvezményes áron kínálom őket.

(Ha itt a weboldalon keresztül üzennél, ne felejts el e-mail címet vagy telefonszámot megadni, anélkül nem tudok válaszolni a kérdésedre).
Címkék: Audi

Hozzászólások
cnv 2016-01-04 17:55
Kedves kollegák!

Az adataitok védelmében a hozzászólásaitok nem jelennek meg ez alatt a cikk alatt. Továbbra is írjatok bátran, az üzeneteket megkapom, akinek tudok, segítek.

üdv:
cnv