A-10 Warthog

A Fairchild A-10 repülőgép, avagy a "varacskos disznó"-ként is becézett repülő tank műszaki érdekességeiről


feltöltve: 2007-07-02 3 hozzászólás
A-10 Warthog

Az A-10-est a Fairchild Republic (USA) fejlesztette ki földi csapatok közvetlen támogatására, páncélozott járművek, harckocsik ellen is bevethető.
Tervezésekor a célszerűség, hatékonyság és elpusztíthatatlanság szempontjainak rendeltek alá minden mást, többek közt az esztétikumot is. A Warthog (varacskos disznó) becenévre a fentiekből következő sajátos 'szépségével' szolgált rá.

Alkalmazási területéből fakadóan alacsony magasságon (akár 300m alatt), nagy terheléssel és lassan is stabilan kell repülnie, a gép aerodinamikai tulajdonságai kiválóak. A megfelelő felhajtóerőt, jó manőverezhetőséget illetve rövid le- és felszállóképességet a speciálisan ívelt, vastag szárnyszelvény, a nagy szárnyfelület, orrsegédszárnyak, hatalmasra nyitható ívelő- és féklapok, valamint a szárnyvégeken lehajló 'winglet'-ek biztosítják.
Bevetéskor az alacsony repülési sebesség és magasság miatt fokozottan ki van téve a légvédelemnek.
A hőkövető föld-levegő rakéták elől a vízszintes és függőleges vezérsíkok jórészt leárnyékolják a hajtóművekből kiáramló (eleve hideg levegővel kevert) gázok hőképét.
Emellett az egész konstrukciót a masszivitás és a túlbiztosítás jellemzi:
Úgy tervezték hogy képes legyen egy hajtómű, egy teljes függőleges vezérsík vagy akár az egyik szárny harmadának elvesztése után is épségben hazajuttatni a pilótát. A kabint és a fedélzeti gépágyú lőszerkészletét titán páncél védi, akár 23mm-es lövedékek ellen is. A kabintető golyóálló üvegből van. Az üzemanyagtartályokon keletkező sérüléseket speciális műanyaghab tömíti. A főfutók teljesen behúzott állapotban is kilógnak annyira a gondoláikból hogy szükség esetén ezekre is képes leszállni.

A kormányberendezések redundánsak (több független működtető elem szolgálja ugyanazt a célt, így kevésbé érzékeny a találatokra), sőt a hidraulika rendszer sérülése esetén kézi vezérléssel is működtethetőek.
Fontos szempont volt még a könnyű karbantarthatóság. A gépet egyszerű, bevált, hibatűrő megoldások jellemzik, emellett számos főbb alkatrész felcserélhető a bal-jobb oldal közt.

Ez a néhány kép megmagyarázza miért kedvelik a pilóták ezt a típust:

Ezek a sérülések sok más gépen végzetesnek bizonyultak volna.

GAU-8A Avenger

A fegyverzet meghatározó eleme a gatling-rendszerű 30mm-es GAU-8A Avenger gépágyú.

Tekintélyes méretű és tűzerejű fegyver, hossza 6,4m, tömege a teljes lőszer javadalmazással együtt 1723 kg, a tüzelés visszaható ereje mindegy 4 tonna (a teljes tolóerő fele!).
Hogy ez az erő tüzeléskor ne fordítsa ki a gépet célirányból, igen körültekintően kellett meghatározni a beépítés pontos helyzetét. Az Avenger a gép hossztengelyétől kissé balra eltolva került beépítésre. Ennek magyarázata hogy a lövedékek a forgócső 9 órai pozíciójában (szemből nézve) hagyják el a csövet, így (a fegyver hossztengelye helyett) ebbe az egyenesbe esik a visszaható erő támadáspontja.

A hatalmas gatling lényegében kitölti a törzs teljes orr-részét, az orrfutót is oldalra kellett helyezni emiatt.

A hatalmas henger az ágyú mögött a lőszerkészlet tárolására szolgál. A kiürült lőszerhüvelyek is ide kerülnek vissza, kiszórás esetén ugyanis beszippanthatnák őket a hajtóművek

Műszaki adatok:

Gyártó: Fairchild Republic
Hossz: 16,26 m
Fesztáv: 17,53 m
Szárnyfelület: 47,01 m2
Szárnyszelvény: NACA 6716 a tőben,
NACA 6713 a törővégen
Magasság: 4,47 m
Üres tömeg: 11 321 kg
Maximális fegyverterhelés: 7200 kg
Maximális felszállótömeg: 22 950 kg
Hajtómű típusa: General Electric
TF34-GE-100
utánégető nélküli sugárhajtómű
Hajtómű teljesítménye: 40 kN
Hajtóművek száma: 2
Maximális sebesség: 805 km/h
Szolgálati magassági határ: 13 600 m
Hatótávolság: 4200 km
Fegyverfelfüggesztési pontok: 11
Személyzet: 1 fő
Hadrendbe állították: 1976
Címkék: A-10 Repülés

Hozzászólások
Gábor 2015-07-31 00:47
Nagyon masszív szerkezet, de légi fölény nélkül, könnyen sebezhető a szemből-felülről támadó vadászgépek vagy helikopterek részéről. A gyenge pont, a pilóta kabintetőn túl, természetesen a két hajtómű. Azokba egy-egy jól irányzott, rövid sorozat elegendő.
cnv 2014-03-31 18:43
Az nagyonis valószínű : )
Farsang Lajos 2014-03-30 17:48
Nem írtad, hogy A-10 modellel repültél először (ha jól emlékszem), asszem ebben a taszári '91-es repülőnap-élményeid is közrejátszottak:-)