A-10 Warthog
A Fairchild A-10 repülőgép, avagy a "varacskos disznó"-ként is becézett repülő tank műszaki érdekességeiről
Tervezésekor a célszerűség, hatékonyság és elpusztíthatatlanság szempontjainak rendeltek alá minden mást, többek közt az esztétikumot is. A Warthog (varacskos disznó) becenévre a fentiekből következő sajátos 'szépségével' szolgált rá.
Alkalmazási területéből fakadóan alacsony magasságon (akár 300m alatt), nagy terheléssel és lassan is stabilan kell repülnie, a gép aerodinamikai tulajdonságai kiválóak. A megfelelő felhajtóerőt, jó manőverezhetőséget illetve rövid le- és felszállóképességet a speciálisan ívelt, vastag szárnyszelvény, a nagy szárnyfelület, orrsegédszárnyak, hatalmasra nyitható ívelő- és féklapok, valamint a szárnyvégeken lehajló 'winglet'-ek biztosítják.
Bevetéskor az alacsony repülési sebesség és magasság miatt fokozottan ki van téve a légvédelemnek.
A hőkövető föld-levegő rakéták elől a vízszintes és függőleges vezérsíkok jórészt leárnyékolják a hajtóművekből kiáramló (eleve hideg levegővel kevert) gázok hőképét.
Emellett az egész konstrukciót a masszivitás és a túlbiztosítás jellemzi:
Úgy tervezték hogy képes legyen egy hajtómű, egy teljes függőleges vezérsík vagy akár az egyik szárny harmadának elvesztése után is épségben hazajuttatni a pilótát. A kabint és a fedélzeti gépágyú lőszerkészletét titán páncél védi, akár 23mm-es lövedékek ellen is. A kabintető golyóálló üvegből van. Az üzemanyagtartályokon keletkező sérüléseket speciális műanyaghab tömíti. A főfutók teljesen behúzott állapotban is kilógnak annyira a gondoláikból hogy szükség esetén ezekre is képes leszállni. A kormányberendezések redundánsak (több független működtető elem szolgálja ugyanazt a célt, így kevésbé érzékeny a találatokra), sőt a hidraulika rendszer sérülése esetén kézi vezérléssel is működtethetőek.
Fontos szempont volt még a könnyű karbantarthatóság. A gépet egyszerű, bevált, hibatűrő megoldások jellemzik, emellett számos főbb alkatrész felcserélhető a bal-jobb oldal közt.
Ez a néhány kép megmagyarázza miért kedvelik a pilóták ezt a típust: Ezek a sérülések sok más gépen végzetesnek bizonyultak volna.
GAU-8A Avenger
A fegyverzet meghatározó eleme a gatling-rendszerű 30mm-es GAU-8A Avenger gépágyú. Tekintélyes méretű és tűzerejű fegyver, hossza 6,4m, tömege a teljes lőszer javadalmazással együtt 1723 kg, a tüzelés visszaható ereje mindegy 4 tonna (a teljes tolóerő fele!).Hogy ez az erő tüzeléskor ne fordítsa ki a gépet célirányból, igen körültekintően kellett meghatározni a beépítés pontos helyzetét. Az Avenger a gép hossztengelyétől kissé balra eltolva került beépítésre. Ennek magyarázata hogy a lövedékek a forgócső 9 órai pozíciójában (szemből nézve) hagyják el a csövet, így (a fegyver hossztengelye helyett) ebbe az egyenesbe esik a visszaható erő támadáspontja. A hatalmas gatling lényegében kitölti a törzs teljes orr-részét, az orrfutót is oldalra kellett helyezni emiatt. A hatalmas henger az ágyú mögött a lőszerkészlet tárolására szolgál. A kiürült lőszerhüvelyek is ide kerülnek vissza, kiszórás esetén ugyanis beszippanthatnák őket a hajtóművek
Műszaki adatok:
Gyártó: | Fairchild Republic | Hossz: | 16,26 m | Fesztáv: | 17,53 m | Szárnyfelület: | 47,01 m2 | Szárnyszelvény: | NACA 6716 a tőben, NACA 6713 a törővégen |
Magasság: | 4,47 m | Üres tömeg: | 11 321 kg | Maximális fegyverterhelés: | 7200 kg | Maximális felszállótömeg: | 22 950 kg | Hajtómű típusa: | General Electric TF34-GE-100 utánégető nélküli sugárhajtómű |
Hajtómű teljesítménye: | 40 kN | Hajtóművek száma: | 2 | Maximális sebesség: | 805 km/h | Szolgálati magassági határ: | 13 600 m | Hatótávolság: | 4200 km | Fegyverfelfüggesztési pontok: | 11 | Személyzet: | 1 fő | Hadrendbe állították: | 1976 |
Hozzászólások
Gábor
2015-07-31 00:47
Nagyon masszív szerkezet, de légi fölény nélkül, könnyen sebezhető a szemből-felülről támadó vadászgépek vagy helikopterek részéről. A gyenge pont, a pilóta kabintetőn túl, természetesen a két hajtómű. Azokba egy-egy jól irányzott, rövid sorozat elegendő. Az nagyonis valószínű : )
Nem írtad, hogy A-10 modellel repültél először (ha jól emlékszem), asszem ebben a taszári '91-es repülőnap-élményeid is közrejátszottak:-)