Szótár
Az oldalon előforduló idegen szavak és rövidítések magyarázata
(feltöltés alatt)
balsa
Ochroma pyramidaleDél- és Közép-Amerikában honos fafajta. Faanyaga rendkívül könnyen megmunkálható, fajsúlya alacsony (0,1-0,2 g/cm³) ami ideális modell alapanyaggá teszi.
Tömbben, lécként vagy lap formában (különböző vastagsággal, akár 0,8mm-től a több cm-ig) is beszerezhető. Mechanikai tulajdonságai (jó minőségű anyagot feltételezve) a testsűrűséggel kb arányosak, a sötétebb, rózsaszínes-vöröses lapok erősebbek, ugyanakkor nehezebbek is mint a szinte fehér könnyű balsa (lehká).
BEC
battery eliminator circuitA vevő és a szervók 5-6V tápellátását biztosítja a (sokszor jóval magasabb feszültségű) akkumulátorról. Neve arra utal hogy szükségtelenné teszi a külön vevőakkumulátort. A BEC lehet része az ESC-nek (teljesítményszabályzó) de lehet külön áramkör is.
A legegyszerűbb kivitelek néhány párhuzamosan kötött 7805-ből állnak, némi szűréssel és puffereléssel (olcsóbb szabályzókban pl ilyen van). Hátránya hogy a "stabkocka" működési elvéből adódóan a felvett és a leadott feszültség közti különbséget, szorozva az átfolyó árammal, szépen eldisszipálja, magyarul fűt. Pl 14,8V akkunál (4 cella LiPo) 2A áramfelvétellel már csaknem 20W hő keletkezik, ezért nem alkalmas nagy áramú és/vagy nagy feszültségkülönbségű rendszerekben.
Ilyen alkalmazásra ideális a kapcsolóüzemű BEC, ami tulajdonképpen egy DC-DC konverter. Az egyenáramot nagy frekvencián szaggatja, transzformálja, majd visszaegyenirányítja és szűri (jelentősen leegyszerűsítve). Előnye a pontosan szabályozott kimenő feszültség, nagy terhelhetőség, jó hatásfok, hátránya hogy a működési elvből adódóan rádiófrekvenciás zajt generál(hat), amelyre bizonyos vevők érzékenyek lehetnek.
brushless
kefe nélküli motorMint a neve is mutatja, szénkefe nélküli villanymotor. Elterjedt, de helytelen elnevezés a "háromfázisú" motor. Helyesebb az elektromos kommutációjú egyenáramú motor megnevezés. Ez egyben utal a működési elvre is, ugyanis (szénkefék hiányában) a kommutációt (tehát a tekercsek közti átkapcsolást) nem mechanikus módon, hanem motorvezérlő elektronika, ESC segítségével végzik.
A brushless motorok hatásfoka jobb, ezért adott súlyban sokkal erősebbek mint egy hagyományos kefés motor. Az outrunner kivitel (külső forgórészes) alacsony fordulatú, nyomatékos, pl közvetlen légcsavar meghajtáshoz alkalmas. Az inrunner (belső forgórészes) motorok magas fordulatra optimalizáltak, áttételes (pl helikopter) vagy közvetlen hajtással impeller hajtóművekben használatosak.
CFK
Szénszál erősítésű kompozit műanyag(carbon-fiber kompozit avagy Carbonfaserverstärkter Kunststoff) E kompozit vázanyaga (erősítőanyag) szénszál (karbon), mátrix anyaga rendszerint epoxy gyanta. Szövött formában és rovingként (egyszerű szálköteg), sőt UD (unidirekcionális) szövetként is felhasználják. Különleges tulajdonsága hogy elektromosan vezető, a rádióhullámokat pedig árnyékolja. Modellépítésnél, a fedélzeti berendezések beszerelésénél erre kiemelten figyelni kell!
csatorna
A modellirányítás kapcsán kétféle értelemben használjuk.Rádiófrekvenciás csatorna: A 35/40 (41, 72 stb) MHz-es modellirányító rendszerekben az egyes frekvenciasávokat 10kHz-enkénti osztással csatornákra bontják. Pl a 35 MHz A-sáv első néhány csatornája:
60 35.000 MHz
61 35.010 MHz
62 35.020 MHz
Az adott rádió adó/vevő pár által használt csatornát az azokba szerelt (cserélhető) kristálypár határozza meg, melyen rendszerint fel van tűntetve a csatorna száma és/vagy frekvenciája.
A 2.4 GHz-es rendszerekben nincs hagyományos értelemben vett (változtatható) csatornakiosztás, ott az adóberendezés "belügye" hogy mely frekvenciákat használja, akár többet is egyidejűleg és/vagy folyamatosan váltogatva azok közt.
Vezérlési csatorna: a rádiókapcsolaton átvitt információs csatornák, azaz vezérlési funkciók. Pl egy egyszerű 4 csatornás adó/vevő pár a botkormányok 2-2 irányú mozgatásával 4 funkciót képes vezérelni. Egy motoros trainer esetében ezek: csűrő, magassági, gáz, oldalkormány.
Komolyabb rendszerek 6-8 vezérlési csatornával rendelkeznek, extrém esetben (pl élethű hajómodellezés) csatornatöbbszörözéssel akár több tucat csatorna is használható.
DC motor
Egyenáramú fókusz motor ami áttételeken keresztül mozgatja a lencsetagokat. Az áttétel miatt aránylag hangos és lassú lehet (kiviteltől függően). Az általam látott DC motoros optikákon a frontlencse forog és kitolódik fókuszáláskor. A forgó frontlencse a szűrőhasználatot (főleg polár és átmenetes szűrők) körülményessé teszi. A lencse kitolódását is problémásnak tartom mert kényszerkapcsolat van a fókuszmotor és a lencse közt:Ha a táskában szállított gépen megnyomódik az optika, az csak a motor és az áttétel ellenében történhet. Jó esetben elfordul a motor ami nem kívánt impulzusokat juttathat vissza a vezérlő elektronika felé - rosszabb esetben valami törik. Ennek elkerülésére a táskába rakás előtt nem árt átkapcsolni MF módba, így szétkapcsol a mechanika és szabad mozgást enged a frontlentcsének. Ez kissé körülményes - nem szólva arról hogy előszedéskor rendszerint elfelejtjük visszakapcsolni :)
EPS
Expandált polisztirol hab (Expanded PolyStyrene)Cellás szerkezetű műanyag hab - ilyen pl a hungarocell vagy a nikecell. Előállítása apró, tömör műanyag gyöngyökből hőkezeléssel történik, melyek során a gyöngyökben gáz képződik, ez által eredeti méretük többszörösére duzzadva kitöltik a szerszámot. Ilyen módon alakos kész termék (pl speciális csomagoló anyagok, vagy akár repülőmodell) és egyszerű tábla (pl szigetelőanyagok) is előállítható. Az egymáshoz préselődő gyöngyök jól kivehetők a hab anyag felületén. Testsűrűsége 0,01-0,03 g/cm³.
A szerszámban való késztermék gyártás otthoni körülmények között nem jellemző, de forró szálas habvágóval jól alakítható.
ESC
Electronic Speed ControllerTeljesítményszabályzó áramkör elektromos motorokhoz.
Alap feladata hogy a vevőből kapott jel (gáz) függvényében a motorra jutó effektív feszültséget szabályozza, amit tipikusan PWM (impulzusszélesség moduláció) vezérléssel ér el.
A brushless szabályzók ezt tekercsenként teszik, valamint elvégzik a kommutációt is. A legtöbb modell ESC/motor nem tartalmaz pozíció szenzort, ezért a szabályzó az éppen nem vezérelt tekercsen indukciós úton állapíja meg azt.
A legtöbb szabályzó rendelkezik BEC résszel is, amely a vevő és a szervók tápellátását szolgálja.
A nagyobb teljesítményű szabályzók (a vevő zavarvédelme érdekében) nem rendelkeznek BEC-el, és a vevőről a gáz jelet is opto csatolón át, galvanikusan leválasztva veszik. Ezt a megoldást OPTO-nak hívják, itt egy házilagos megvalósítását láthatod:
Autós szabályzóknál a hátramenet is rendelkezésre áll.
FASST
Futaba Advanced Spread SpectrumA Futaba által kifejlesztett 2.4 Gigahertzes modell távirányító rendszer. Néhány főbb tulajdonsága: - Frequency hopping (másodpercenként több 100-szor változtatja a használt rádiófrekvenciát, ezáltal védettebb a zavarokkal szemben) - Diversity (két vevőantenna amelyek egymással szöget zárnak be)
GFK
Üvegszál erősítésű kompozit műanyag(Glass-Fiber Komposit avagy Glasfaserverstärkte Kunststoffe)
E kompozit vázanyaga (erősítőanyag) üvegszál, mátrix anyaga leggyakrabban epoxy vagy poliészter gyanta - előbbihez rendszerint szövött anyagot (üvegszövetet) használnak, utóbbihoz üvegpaplant.
kompozit
kompozit anyagokKülönböző szerkezetű/tulajdonságú anyagok kombinációja. Célja az alapanyagok előnyös tulajdonságainak kihasználása, hátrányaik minimalizálása. Rendszerint egy befogadó (mátrix) anyagból és abba beágyazott egy vagy több féle erősítő anyagból (vázanyagból) áll.
Bővebben itt olvashatsz a témáról:
Micro USM
Hasonló áttételes fókusz megoldás mint a DC motor, csak itt az mechanika végén nem egyszerű egyenáramú motor hanem egy USM motor csücsül.nitro
nitrometánAz izzógyertyás modellmotorok üzemanyagának egyik összetevője, a metanol mellett. Előnyös tulajdonsága hogy sokkal kevesebb oxigén kell az égéséhez, bár égéshője alacsonyabb. Rendszerint 5-30% arányban keverik az üzemanyagba, motor és alkalmazási terület függvényében. Általában a helis és 4 ütemű motorok magasabb nitrotartalommal üzemelnek, de bizonyos motorok egyáltalán nem igénylik. Egyes versenykategóriák kimondottan tiltják a használatát.
A nitrometánt 1:1 versenyautó motorok üzemanyagaként is használják (szintén metanollal keverve), ennek ellenére nem összekeverendő a szintén nitro néven emlegetett dinitrogén-oxid gázzal (nitrous oxide, NOS). Utóbbit teljesítménynövelésre használják, de nem üzemanyagként hanem plusz oxigén bevitelére (ami által több üzemanyagot lehet elégetni). Emellett az elpárolgó dinitrogén-oxid hűti az üzemanyag-levegő keveréket, ezzel javítva a volumetrikus hatásfokot.
PET
polietilén-tereftalátHőre lágyuló, rugalmas, jól megmunkálható, átlátszó műanyag. Leginkább az italos flakonok anyagaként lehet ismerős. Ebben a formájában is felhasználható pl orrburkolat vagy kabintető készítésre (formára zsugorítás útján), de leginkább a PET lemez vagy vastagabb fólia alkalmas erre, vákuumozással.
PWM
pulse width modulationImpulzusszélesség-moduláció
Digitális jelkódolásra vagy teljesítményvezérlésre alkalmas eljárás, amelynél állandó amplitúdójú, változó szélességű impulzusokból álló négyszögjelet állítanak elő. Az impulzusok szélessége (kitöltési tényező) a vezérlő jel amplitúdójától függ. Teljesítményvezérlés esetén ez határozza meg a kimeneten megjelenő effektív feszültséget.
Pl PWM vezérlés az is, ha a villanyt másodpercenként ki/be kapcsoljuk, ez 50% kitöltésnek felel meg, és ha egy több másodperces intervallumban kiátlagolnánk a fénymennyiséget, éppen fele lenne a folyamatosan bekapcsolt lámpával mérhető mennyiségnek. Értelemszerűen a ki/bekapcsolási idők arányának (kitöltési tényezőnek) változtatásával ez növelhető/csökkenthető.
A gyakorlatban ez sokkal magasabb frekvencián történik, de némi villódzás képében rajtakapható pl egy újabb autó LED-es hátsó lámpáján: gyors elhaladáskor nem "fénycsíkot" húz mint izzólámpás társa, hanem szaggatott vonalat.
Ring type USM
gyűrűs USMEz a valódi USM (ultrasonic motor). Áttétel nincs, ezért gyors és csendes fókuszálást biztosít. Az általam használt ring USM optikákon a frontlencse nem forog, nem tolódik ki fókuszálás közben, ami egyszerűvé teszi a szűrőhasználatot. Mivel nincs kényszerkapcsolat a lencsetagok és a motor közt, MF módba való átkapcsolás nélkül is bármikor beavatkozhatunk kézzel a fókuszálás folyamatába anélkül hogy ezzel a mechanikát veszélyeztetnénk. Ezt a funkciót FTM (full-time manual) fókuszálás néven emlegeti a Canon.
XPS
Extrudált polisztirol hab (Extruded PolyStyrene)Extrudáló eljárással gyártott, zártcellás anyagszerkezetű műanyag hab. Hasonló alapanyagból készül mint az EPS (hungarocell), de az előállítás módjából adódóan egyenletesebb a szerkezete, az anyagban kisebbek a légzárványok. Ilyen anyag pl a styrofoam.
Előnye hogy a nagyobb testsűrűségből fakadóan kedvezőbbek mechanikai tulajdonságai (vannak lépésálló változatok is), illetve a nedvességet kevésbé szívja magába.
Hátránya a nagyobb fajsúly (tipikusan 0,02-0,05 g/cm³), illetve hogy alakos készterméket, sőt tömböt sem lehet belőle gyártani, csak korlátozott vastagságú táblát.
A táblából az EPS-hez hasonlóan forró szálas habvágóval lehet tetszőleges formát kialakítani.