Audi km számláló javítása
elektromechanikus km számláló javítása fogaskerék cserével - érintett típusok, az összeszerelés buktatói
A potenciálisan érintett típusok:
- Audi 80 86-92
- Audi 90 88-95
- Audi 100/200 82-91
- Audi 100/A6 92-97
- Lamborghini Diablo
- Mercedes-Benz - S (140) 91-99
- Mercedes-Benz - SL (129) 89-01
- Porsche 911-964 89-93
- Porsche 911-993 94-98
- Porsche 968 92-95
- Volvo 850 92-97
A kis fogaskerék többnyire 15 fogú, de eltérő fogszámú változatok is előfordulhatnak - főleg már cserélt órák esetén.
Ajánlott még ellenőrizni a bolygómű másik alkatrészét, a nagy fogaskereket (lásd a képeken fehér+zöld színben), mivel ez a következő leggyengébb láncszem.
A kis fogaskerék cseréje után gyakran ez törik el másodszor, ezért, ha már felpuhult, repedezett, akkor nem árt megelőzésképp ezt is kicserélni.
A nagy fogaskerék több féle fogszámú is lehet, 15-ös kicsihez 12, 15, 16 vagy 17 fogú nagy tartozhat.
(Más típusokon, hasonló bolygóműves megoldásoknál 20, esetleg 25 vagy 26 fogú kis fogaskerék is lehet, ezeknek a nagy fogaskerekei is eltérő méretűek.
Léteznek dupla fogaskerekek is, pl 20x23, 20x29 stb fogszámmal - lásd a lap alján.)
A fogszámot nem lehet a típus alapján teljes bizonyossággal megállapítani, inkább kiszerelés után célszerű cserealkatrészt rendelni.
Ha esetleg van alsó végálláshatároló pöcke, akkor azon óvatosan át kell emelni, hogy a rugója ne legyen előfeszítve, és a helyzetét jelöljük meg (pl maszkoló szalag csíkkal), hogy ugyanoda lehessen visszarakni. (ezen a példányon nem volt végállás határoló)
Magát a mutatót az óramutató járásával ellentétes irányú óvatos csavaró-húzó mozdulattal lehet levenni (a nullázó nyomógombját le lehet pattintani a tengelyéről, majd kihúzni és akkor nem akad el bent a mutató). Ha erre a szolid rábeszélésre nem enged, egészen bátran is lehet húzni, nem fog eltörni sem a tengely, sem a mutató - persze a tengelyhez minél közelebb keressünk rajt fogást, és ne hajlítsuk, csak húzzuk. Ha túl határozottak vagyunk, a kis fekete sapka is letörhet közben, de sebaj, nyom nélkül visszaragasztható, és addigis könnyebb lesz hozzáférni a mutató tövéhez.
Mind a mutató leszedése, mind a számlap csavarjainak lazítása közben legyünk nagyon óvatosak, az összekarcolt számlap nem szép látvány... A léptetőmotor paneljét rögzítő csavarok kitekerése után óvatosan hajlítsuk félre a panelt, így máris hozzáférünk a fogaskerékhez. A csere magától értetődik. Kenőanyagra nincs szükség, üzem közben nincs nagy igénybe vétel (sem a fordulatszám, sem a léptetőmotor nyomatéka nem nagy).
Néhány apróság amit célszerű ellenőrizni még az összeszerelés előtt:
- nincs törmelék, szennyeződés a fogaskerekek között ami szorulást, akadást okozhat (jellemzően az eredeti, törött fogaskerék darabjai kerülhetnek oda)
- a napi számláló jobb szélén található keskeny fogaskerék kézzel forgatva könnyen mozog, és viszi magával a legkisebb számjegyet. (ha nem mozog együtt a két kerék, akkor a helyiérték-átvitelt végző fogaskerék sor jobb szélső, kicsi fogaskereke nem kapcsolja össze őket. Valószínűleg szorul a nullázó szerkezet, és/vagy a rugója nem húzza vissza megfelelően alaphelyzetbe. Ha ez a gond, attól még a rendes számláló számol, de az csak kilométerenként ugrik, nem 100 méterenként, így nem olyan feltűnő hogy megy.)
- a napi számláló nullázóját félig lenyomva (ilyenkor a fogaskerekek függetlenednek, de az alaphelyzetbe állító karok még nem nullázzák a számjegyeket) mindegyik számjegy könnyedén, szorulás mentesen mozgatható.
- ugyanebben a félig lenyomott állapotban a napi számláló legkisebb számjegyének és az azt hajtó fogaskeréknek külön kell mozognia! (ha összeragadtak akkor a nullázás blokkolja a bolygóműves hajtást és ismételt meghibásodást okozhat)
- a futásteljesítmény számláló melletti jobb oldali fogaskerék szintén könnyedén forog, és fordulatonként léptet egyet a legkisebb számjegyen
Ha a fentiek bármelyike nem stimmel az azt eredményezheti, hogy nem, vagy nem mindig számol a számláló, esetleg bizonyos állapotokban megáll és csak nullázás után megy tovább - ezért célszerű még a visszaszerelés előtt ellenőrizni. Ha ezek mindegyike rendben van akkor az összeszerelt órának is mennie kell.
A bolygófogaskerék visszahelyezésekor ügyeljünk a megfelelő illeszkedésre, különben a szerkezet megszorulhat és továbbra sem számol.Az összeszerelés fordított sorrendben. (A mutatót most már nem kell csavarni, csak a megjelölt pozícióban visszatolni a tengelyre.) Már csak azt szeretnéd tudni, hol lehet ilyen csinos kis fogaskerekeket kapni, ugye? Nézz be az ebay üzletembe, ahol a legtöbb típushoz találsz megfelelő fogaskereket.
A vásárlással kapcsolatban e-mailben is kereshetsz, belföldre kedvezményes áron kínálom őket.
(Ha itt a weboldalon keresztül üzennél, ne felejts el e-mail címet vagy telefonszámot megadni, anélkül nem tudok válaszolni a kérdésedre).
Hozzászólások
Az adataitok védelmében a hozzászólásaitok nem jelennek meg ez alatt a cikk alatt. Továbbra is írjatok bátran, az üzeneteket megkapom, akinek tudok, segítek.
üdv:
cnv