Culp Special - szárnyak

RC modell építési napló - szárny építése balsa bordákkal, fenyő főtartókkal


frissítve: 2010-12-30
Az alsó szárnnyal kezdtem, bizonyos szempontból egyszerűbb mert a főtartó léceket nem kellett toldani, nincs hátranyilazva. Az eredeti gép 1 fok V törését "megspóroltam", sem repülési tulajdonságokban sem megjelenésben nem jár olyan hátránnyal mint amennyit nyertem az egyszerűbb építéssel.
I keresztmetszetű főtartót alkalmaztam, alul-felül 5x10 fenyő lécekkel, közte függőleges szálirányú, erős 2mm-es balsa lapokkal.

A szerkezet:

alsó szárny

Itt már rajt van a torziózás, másfél mm-es könnyű balsa:

alsó szárny torziózva

Itt csak amúgy provizorikusan rápróbáltam a törzsre, egész pofás lesz:

a szárny passzol a helyére

a szárny passzol a helyére

2009.05.25
Közben párhuzamosan készül a felső szárny is.
Így nézett ki a két oldali bordaköteg:

felső szárny bordakötegei

A 6,5 fok hátranyilazást eleve az összecsiszoláskor 'belecsiszoltam' a bordákba, tehát a belépőléc felfekvő felülete és a főtartók-segédtartók kivágásai szögben állnak.

A képen sajnos nem sikerül érzékeltetni a pontosságot, de öröm nézni hogy tized mm-re egy vonalban fut minden:

felső szárny pontosan megépítve

Végre beszereztem pár csomag műanyag fejű gombostűt, eddig sima aprófejűvel dolgoztam de az több helyütt is problémákat okozott. Itt már azokkal raktam fel a felső segédtartót és a belépő mögötti lécet:

felső szárny

2009.05.29
Az aránylag vékony (28 mm) szárnyprofil miatt a csűrőszervokat fektetve építem be. Hogy a könnyű hozzáférhetőség (szerelhetőség) megmaradjon, az alábbi megoldást alkalmaztam:

Így is épphogy befér a szárnyba, ha nagyon behúzódik a fóliázás akkor lehet hogy meg fog látszani picit.
Jobb oldalon látszik az egyik kitámasztó dúc, a rétegeltlemez erősítésbe pedig a merevítő huzal bekötési pontja kerül majd.

A szervokarok ki lesznek cserélve, a gyári picit rövid de már úton van a pótlás.

A dúcokat kemény balsából lamináltam, illetve a vége 4mm-es könnyű rétegelt lemez és arra még balsa laminálva. Sokat agyaltam hogyan lehet úgy kialakítani hogy pontos legyen az elhelyezkedése a szárnyakhoz képest - meg persze azoknak is egymáshoz képest. Végül azt találtam ki hogy alul és fölül egyaránt a főtartón és a segédtartón fog feltámaszkodni, így nem terheli a borítást és garantáltan pontos állásszöget határoz meg. Ilyen lett:

A középső szárnydúc (csakúgy mint korábban a pitts-stílusú kipuffogó) Dranka Pál kollega műhelyében készült alu csőből. Lefestettem / beépítettem, szerintem pofás lett:

2010.10.30
Címkék: RC Modell Culp Special

Hozzászólások
Ehhez a tartalomhoz még nincs hozzászólás... Mondd el a véleményed!