Culp Special - törzs
RC modell építési napló - balsa és rétegelt lemez szerkezetű törzs építése
frissítve: 2010-12-29
Másrészt fontosnak tartom az egyenes, sík, szimmetrikus építést, amelynek szerintem legbiztosabb alapja egy olyan váz amelyben a síkok tökéletesen egyenesek, a merőlegesek valóban 90 fokosak és minden pontban elcsavarodástól mentes. Hiszen ha az alapok pontatlanok, ha nincs mihez viszonyítani a méréseket, pozícionálni a további alkatrészeket akkor az egész munka pontatlan, a modell nehezen trimmelhető és repülhető gép lesz... A felhasznált réteges lemez önmagában nem felel meg ezeknek a feltételeknek (könnyen vetemedik), megfelelő térszerkezetbe rögzítve azonban szilárd, könnyű és pontos szerkezetet alkot.
Az egyenes építés célját szolgálja az is hogy - noha a törzs hengeres lesz - a váz alapjáról lehagytam a kerek részleteket. A fő teherviselő szerkezetet így az építődeszka síkján nagy pontossággal meg lehet építeni, majd később a kész, elcsavarodásmentes merev vázra kerülhetnek a végleges formát kialakító lekerekített segédbordák és merevítők.
Itt már felkerült néhány segédborda és a tűzfal második rétege is: A hossztartók és a torziózás ezekre a segédbordákra fog kerülni, ezért merev, vízszintes szálirányú balsa anyagot használtam.
A két fő hossztartó ragasztása: A ragasztásra az elterjedt fehér faragasztó (ponal, palma fa stb) vízálló változatát használom. Fontos a munkadarabok megfelelő összeszorítása a száradás alatt: Jóval kevesebb ragasztóra van szükség (kisebb súly) és jóval szilárdabb lesz a ragasztás is. A pontosságra jellemző hogy bár a leendő farokrész helyén egyelőre csak a levegőben lógnak a főtartók, egy síkban futnak és a rajz szerinti pontban, középen találkoznak össze. Remélem a továbbiakban is tartani tudom ezt a pontosságot.
Az építést a hátára fordított törzsön folytattam. Felkerült a másik hossztartó pár, és a farokrész szilárdságát biztosító merevítők. Az utolsó képen látható hogy már befűztem a magassági kormány tolórúd hüvelyeit is.
240 grammnál tart eddig.
Ha nem tudnám hogy általában az építés vége felé száll el a súly, most kezdeném elbízni magam :)
2009.03.04
Felkerült a törzs nagy részére a palánkolás, illetve kialakítottam az alsó szárny felfekvő felületét.
A szárnyrögzítő csavarok körmösanyái kemény réteges lemezbe kerülnek majd.
A farokrész alsó segédbordái és hosszlécei könnyű balsából vannak. Nem teherviselő elemek és itt fontos a súlyt alacsonyan tartani. A pilótafülke mögötti felső segédbordákat egyelőre csak a helyükre illesztettem: Jelenleg 307 gramm a súlya.
2009.03.09
Felkerült néhány burkolóelem. Ezek már mind pillekönnyű balsából vannak, nem teherviselő alkatrészek csak a formahűséget szolgálják.
Egy része levehető lesz a könnyebb szerelhetőség érdekében.
Jelenleg a törzs súlya a burkolóelemekkel, de a vezérsíkok nélkül 380 gramm.
2009.05.06
Időközben egybedolgoztam és leburkoltam a farokrészt.
Azt hittem könnyebb dolgom lesz, de meglepően nehéz volt a konkáv idomokat megfelelően formára csiszolni - főleg úgy hogy a balsa puha, a gitt pedig jóval keményebb.
Ráadásul a súlyt igyekeztem alacsonyan tartani, ezért nem lehetett agyongittelni.
Még nehezebb volt ezeket a konkáv, erősen alakos formákat fóliázni...
Az orastick (öntapadós, hőre zsugorodó és ragadó) fólia jól idomul, meglepő formákat is simán be lehet vonni vele, de ez azért feladta a leckét.
Egyébként egy egyszerű háztartási vasalóval dolgoztam, szinte tökéletesen hozzá lehetett férni mindenhol - minek ehhez modellező fóliavasaló :)
Mindent egybevetve egy munkanap ráment a törzs és a vezérsíkok teljes fóliázására.
Szerencsére több ilyen bonyolult forma már nem lesz a gépen, a szárnyat fóliázni ehhez képest sétagalopp lesz.
Végre kezd valami repülőformája lenni...
A teljes súlya most 558 gramm a vezérsíkokkal, kormányfelületekkel és a burkolóelemekkel együtt. Ez azt jelenti hogy nagyon jól állok a súllyal, mert ezekre ~650 grammot számoltam. Tehát a szárnyakra több mint 700 gramm maradt, ami szerintem játszva meglesz. Az összes felszerelés (szervóktól a légcsavaron át az üzemanyagig) 1700 gramm, ezzel jön ki a 3 kilós felszálló súly, amit úgy tűnik sikerül tartani.
Szemfüles kollegák észrevehették hogy a cikk elején a fotón kétüléses gép szerepel, a készülő modellen viszont csak egy kivágás van a felső burkolóelemen.
Nem csaltam, a Culp átalakítható együléses kivitelre is, mint az Franz Lackner úr alábbi fotóján látható: Nekem így valamivel jobban tetszik, ezért ezt a kivitelt építem.
2009.05.17
Elkezdtem beszerelni a törzsbe a szervókat, bekötni a kormánymozgató tolórudakat és huzalokat:
A két magassági kormánylap külön szervóról működik, hajlékony hüvelyben futó műanyag bevonatos acélhuzal tolórúddal (nyrod-szerű).
A műanyag bevonat hosszanti bordázata miatt nagyon könnyen, szinte surlódás nélkül fut a hüvelyben.
A hüvelyt egyébként fontos legalább 5-8 centinként rögzíteni a törzsben kihajlás ellen, valamint a végeken lehetőleg minél kevesebbet hagyni szabadon, szintén a kihajlás veszélye miatt.
Az oldalkormány pull-pull megoldású, acél huzallal. A snapperekre zsugorcsövet melegítettem, szétpattanás ellen.
2009.05.25
Hosszú küzdelem árán elkészült a kompozit futószár és a kerékburkolatok is:
Az üvegszálas alkatrészekről bővebben itt:
Culp Special - kompozit alkatrészek
RC modell építési napló - orrburkolat, futómű és kerékburkolatok készítése karbon- és üvegszálas kompozitból
2010.08.03
A fentebb már említett együléses cockpit:
Beszereltem a tankot és a gázszervót / rudazatot.
A tervezésnél igyekeztem figyelni a szerelhetőségre is, most ez meghálálja magát: minden kényelmesen hozzáférhető, áttekinthető: A középső szárnydúc (csakúgy mint korábban a pitts-stílusú kipuffogó) Dranka Pál kollega műhelyében készült alu csőből. Lefestettem / beépítettem, szerintem pofás lett:
2010.12.29
Címkék: RC Modell Culp Special
Hozzászólások
Ehhez a tartalomhoz még nincs hozzászólás... Mondd el a véleményed!