Mielőtt elkezdenéd - biztonság!
Kiemelt tartalom a repülőmodellezés biztonságáról - rádió távirányítás, modell karbantartás, nézők, környezet: mi mindenre érdemes figyelnünk?
Tartalom:
-
Bevezető
Az irányításról
A rádióról
A modell karbantartásáról, ellenőrzéséről:
A segítőkről, nézőkről
Felszállás előtt
Bevezető
Ezt a néhány sort elsősorban azoknak szánom akik a rádió távirányítású repülőmodellezés iránt érdeklődve vetődtek az oldalamra, és maguk is szeretnék kipróbálni. Ha netán már modellezel, akkor is olvashatsz itt olyasmit ami hasznodra válhat. Kérlek nagyon figyelmesen olvasd el és szívleld meg az itt leírtakat, magad és mások érdekében!A legfontosabbat ide előre bocsátom hogy biztosan elolvasd:
Kezdés előtt mindenképp keress meg egy klubot, tapasztalt modellezőt aki segíthet az elindulásban, felhívhatja a figyelmed a veszélyekre, hasznos tanácsokkal láthat el (bármelyik modellező örömmel fog Neked segíteni).
Ne ringasd magad abban a téves illúzióban hogy az első modelledet megvásárolva egyből önfeledten repülhetsz majd!
És semmiképp ne gondold, hogy a szabályok Rád nem vonatkoznak...
DE!
Maga a modell NEM játékszer!
A modell repítése NEM játszadozás!
A modell építése, karbantartása, repítés előtti ellenőrzése és repítése felelősségteljes tevékenység!
A modellezés veszélyes üzem!
Mindig a BIZTONSÁG legyen az elsődleges szempont!
És ha biztonságról van szó, nem beszélünk valószínűségről (amelyet el lehet hanyagolni) csak lehetőségekről (amelyeket ki kell küszöbölni).
Az itt leírtakat ne tekintsd teljes listának, bármely témában számos egyéb biztonsági kérdés merülhet fel amelyre ügyelned kell, ezért légy körültekintő.
Tudomásul kell venni, hogy bármilyen repülőmodell ütközés esetén súlyos sérülést, anyagi károkat képes okozni! Ez a kis könnyű hab gépekre is vonatkozik, egy 80 cm-es, 500 grammos kis modell is megsebesíthet valakit, betörheti egy autó szélvédőjét, stb. és nincs olyan kicsi modell ami ne okozna maradandó sérülést ha történetesen valaki szemét találja el!
Az ütközés/lezuhanás lehetőségét teljesen nem lehet kizárni, de minden lehetséges módon törekedni kell rá.
Ennek fényében olvasd át a továbbiakat.
Az irányításról
A repülőmodell irányítása távolról sem olyan könnyű és magától értetődő mint amilyennek kívülállóként látszik! Ha az autóvezetéshez hasonlítjuk, minden szempontból jóval nehezebb dolgod van (pedig aki tanult vezetni, emlékezhet hogy az első néhány óra bizony ott sem volt egyszerű).Először is, a modellt 3 dimenzióban irányítod, nem 2-ben.
Itt nincs fék, és nem állhatsz meg gondolkozni ha elbizonytalanodsz...
Nincs idő a kezelőszervekkel bíbelődni, töredék másodpercek alatt lezuhanhat a modelled.
A modellt kívülről látod, nehezebb megítélni a helyzetét, és meg kell szoknod hogy bizonyos helyzetekben (közeledő modell esetén, háton repüléskor) bizonyos kormányok működése fordított ahhoz képest amit az agyad ösztönösen elvárna. (pl. szemberepüléskor a csűrő és az oldalkormány, háton repüléskor a magassági és az oldalkormány működése látszólag megfordul) Mire felismered hogy ösztönösen rossz irányba kormányoztál, már túl késő lehet.
Ha ezekkel a jelenségekkel az első felszállás után egyedül találkozol, garantált a géptörés és a balesetveszély...
Az első repítésekhez kérd tapasztalt modellező / oktató segítségét aki trainer kábel segítségével biztonságosan oktathat.
Ilyenkor a két rádiót összekötve az oktató bármikor visszaveheti az irányítást és megmentheti a helyzetet.
Pénzt, időt és bosszúságot spórolhatsz, több sikerélménnyel, gyorsabban tanulhatsz.
Ha teheted, szimulátorozz sokat.
Azt azonban tartsd szem előtt hogy bár a modellrepülő szimulátorok jók, de önmagukban nem alkalmasak a modellirányítás megtanulására! Meg lehet tanulni velük a kormányok felcserélődését, a repülőmodellek általános viselkedését, de sok aerodinamikai jelenséget nem modelleznek hitelesen (az utóbbi években jelentősen fejlődtek a szimulátorok e téren).
Fontos hogy a saját rádióddal, vagy annak hiányában rádióra hasonlító kétkaros játékvezérlővel (több szimulátorhoz tartozék) gyakorolj. Joystick vagy netán billentyűzet használata hibás beidegződést alakít ki, ami később gondokat okozhat a valódi modell irányításában.
A repülési technikáktól, stílustól függetlenül általános alapszabályok:
- Emberek, vagyontárgyak (pl. autók) fölött, felé soha ne repülj! (pl. rácsapás)
- Ha a repítés ideje alatt ember vezette repülőgép, sárkány, siklóernyő stb kerül a légtérbe, azonnali és egyértelmű kitéréssel, ha kell leszállással kerüld el az összeütközés elvi lehetőségét is!
Ne feledd hogy az ott fenn ülőknek az élete foroghat veszélyben, Neked 'csak' a modelled - és ez a kettő nem összemérhető...
- Bár magától értetődő, de alkohol, drogok, gyógyszerek befolyásoltsága alatt ne repíts.
- Magad fölé ne repülj (a perifériás látásodból kikerülnek a viszonyítási pontok, és hibásan ítélheted meg a géped helyzetét)
- Magad mögé ne repülj (ez akkor is fontos ha amúgy köröskörül lenne hely a repítésre. Ne alakíts ki hibás beidegződést.)
Kint a reptéren az a biztonságos elrendezés ha mögötted vannak a nézők, parkoló autók, depók, előtted pedig kizárólag a fel/leszálló pálya (munkaterület).
A rádióról
A különféle rádió típusokra most nem térek ki.Amit különösen fontos megismerned:
A rádióirányítású modellezés egyik legfontosabb, ugyanakkor legsérülékenyebb biztonsági tényezője maga a rádiókapcsolat!
Egy kisebb zavar is potenciálisan géptörést / balesetveszélyt okozhat, ezért soha ne vidd a gépet olyan helyzetbe, ahol kizárólag a rádiókapcsolaton múlik az ütközés elkerülése! (pl. rácsapás)A rádiód, vevőd állapotára, akkumulátoraik feltöltöttségére különös gonddal ügyelj!
Magyarországon a légi modell irányításra fenntartott frekvenciatartomány a 35 Mhz-es sáv.
Ezen kívül modellezésre használatos a 27 Mhz-es (CB) és 40 Mhz-es (felszíni modellek) sáv is, de ezeket NE használd repülésre.A 35 Mhz-es sávot NE használd másra mint repülésre, és ha mást látsz hogy ezt teszi, őt is figyelmeztesd! Ez a megkülönböztetés azért fontos hogy a repítésre használt frekvenciákat minél kevésbé zavarjuk.
Például ha 35 Mhz-en használsz egy horgász etetőhajót vagy autót(SOHA NE TEDD!) az akár kilométeres távolságban is zavarhat egy modellrepülőt, az ebből fakadó károkért pedig Te leszel a felelős. Fordítva, ha 40 Mhz-en repülsz, egy jóhiszemű autó- vagy hajómodellező zavarhatja a frekvenciádat. Ha emiatt lezuhansz és kárt okozol, Te leszel a felelős érte. 27 Mhz-en semmit nem célszerű irányítani mert ez teljesen szabad használatú sáv, túl sok bent a zavaró adás.
A fentieket akkor is vedd figyelembe ha modellezéstől eltérő (pl robotika) célra alkalmazol RC rendszert.
(Az utóbbi években megjelent 2.4 Ghz-es rendszerek nagyon jók, a csatorna egyeztetést szükségtelenné teszik, segítségükkel jóval biztonságosabban lehet modellezni.)
Repítés közben esetleg megfigyelheted hogy bizonyos légtér részekben állandó vételi zavarok vannak (pl. egy nagy teljesítményű adóantenna, irányított mikrohullámú kapcsolat miatt). Ha ilyet tapasztalsz, kerüld el a területet és másokat is figyelmeztess erre!
Soha, de soha ne piszkálj bele a rádiódba pl. azzal a céllal hogy a hatótávolságot megnöveld, erre NINCS szükség!
Egy jó rádió, jó vevővel sokkal messzebb is garantálja a géped irányíthatóságát mint ameddig a szemed láthatja a modellt (egy, másfél km akár).
A hozzápiszkálással csak azt éred el hogy (esetleg) kis mértékben növekszik a hatótávolságod, a megnövelt adóteljesítményed viszont súlyosan zavarni kezdi a többi közelben modellezőt, és a tieddel szomszédos csatornákat is alaposan megszórod zajjal. Ez minden csak nem biztonságos.
Tartsd tiszteletben a repítésre használt csatorna kiosztást (a 35 mhz-es sáv ún. csatornákra van osztva, a csatornáknak megfelelően számozott kristályok kerülnek az adóba és a vevőbe).
Csatorna egyeztetés: mielőtt a rádiódat bekapcsolnád, MINDIG győződj meg arról hogy az általad használt csatornát nem használja-e valaki más is!
Rákapcsolás esetén az épp levegőben levő modell irányíthatatlanná válik, de akár a földön levő modell is elszabadulhat! Mindkét eset balesetveszélyes, súlyos személyi sérüléseket és anyagi károkat okozhat!Ha többen modelleztek egy területen, mindig egy helyen tartózkodjatok! Ellenkező esetben nagyobb az esélye az interferenciának, vételi zavaroknak. (pl. egy rét két ellentétes végéből reptetni kölcsönös vételi zavarokat okoz - különösen akkor ha a modell közelebb kerül a 'zavaró' adóhoz mint ahhoz amely irányítja - nem beszélve arról hogy a csatorna egyeztetés is körülményes így.)
Mindig az adót kapcsold be először, és aztán a vevőt. Kikapcsoláskor fordított a sorrend.
Erre azért van szükség mert kikapcsolt adó esetén a vevő növeli az érzékenységét, és az összegyűjtött zajokat ugyanúgy továbbítja a kimeneteire. Ez okozhatja a szervók rángatózását, sérülését, elektromos modellnél a motor hirtelen beindulását is!
A modell karbantartásáról, ellenőrzéséről:
Kiemelten fontos hogy a repülő modell üzembiztos, műszakilag korrekt, szakszerűen épített és karbantartott gép legyen.Nagyon jó angol kifejezés erre az 'air-worthy', talán a légi alkalmasság a legközelebbi magyar kifejezés. Erre törekedj...
Az hogy a modelleknél nincs kötelező műszaki alkalmassági vizsga, nem jelenti azt hogy nem fontos az ellenőrzés - légy szigorúbb magaddal mint egy légügyis vizsgabiztos! Ne engedj meg kompromisszumokat, ne gondold hogy egy felfedezett hiba, probléma majd megoldja magát, idővel bekopik, kiegyenesedik vagy ilyesmi. Egy műszaki hibákat, megbízhatatlan megoldásokat, elkapkodott javításokat rejtő gép időzített bomba a levegőben!
Minden mechanikus alkatrész ami a gép irányíthatóságával kapcsolatos (kormányfelületek, zsanérok, kormányemelők, tolórudak, szervók stb) legyen biztosan rögzítve, a mozgó alkatrészek lötyögés nélkül, de szorulástól mentesen mozogjanak.
Az elektromos csatlakozások szétcsúszás ellen biztosítva legyenek, a kontaktfelületek épségére, tisztaságára, a vezetékek törésmentességére, megfelelő szigetelésre ügyelni kell.
A forgó légcsavar különösen veszélyes, legyen akár elektromos vagy belső égésű motoron!
Nagy fordulattal forog, és gyakran éles a belépőéle.
Forgáskor nehezen látható, ezért célszerű a végeket jól látható, a csavarétól elütő színűre festeni (sok légcsavar gyárilag ilyen)
A légcsavar üzem közben komoly erőhatásoknak van kitéve, ezért ügyelj az épségére. Ha a légcsavaron sérülést, repedést fedezel fel a repítés előtti ellenőrzés során, ne indítsd be a motort! A légcsavart soha ne javítsd, ne ragaszd meg, a törött légcsavar helye a szemétben van.
Robbanómotor indítása, vagy elektromos motornál az akku csatlakoztatása előtt ellenőrizd a gázkar állását! A hirtelen teljes gázra felpörgő légcsavar megsebesíthet valakit, de a modell is elszabadulhat ami szintén veszélyforrás.
Járó motornál ne tartózkodj a légcsavar síkja előtt, és különösen ne annak síkjában! A segítőidet/nézőket is figyelmeztesd erre.
Ehhez az is hozzá tartozik hogy maga a járó motorú gép ne mutasson mások felé - legjobb ha a felszálló pálya irányába áll.
A motor beállításokat mindig a légcsavar mögül végezd, soha ne nyúlj át a légcsavarkörön vagy afölött/mellett! (Kevéssé szórakoztató foglalatosság levágott ujjat keresgélni a fűben.)
Viseleted (ruházat, haj, ékszerek stb) olyan legyen hogy véletlenül se lóghasson a forgó légcsavarba.
A robbanó motor gázkar beállítása olyan legyen hogy a rádióval biztonsággal le lehessen állítani.
A robbanó motorok leggyakoribb üzemanyaga a metilalkohol (olajjal, egyéb adalékokkal keverve), súlyosan mérgező, bőrön keresztül is felszívódik és gőze is ártalmas. Nem kell rettegni tőle, de gondosan kezeld, kerüld hogy a bőrödre, szemedbe kerüljön. A flakont tartsd gondosan lezárva, a gőzöket, kipuffogó gázokat ne lélegezd be.
Az elektromos modellek elterjedt akkumulátorai a Lítium-Polimer (LiPo) akkuk. Nagyon jó terhelhetőség, kapacitás és alacsony súly jellemzi őket, de cserébe különleges odafigyelést igényelnek.
Nem megfelelő töltés, túlterhelés, rövidzár, mechanikai sérülés esetén kigyulladhat, túlmerítés esetén maradandó károsodást szenvedhet.
Csak olyan töltővel töltsd amely a leírása szerint kifejezetten alkalmas LiPo töltésre. Ügyelj a töltési áram beállítására, az ne haladja meg az akku kapacitását (1C, pl. 1500 mAh akksit max 1500 mA-rel tölts), kivéve ha a gyártó kifejezetten engedélyezi a nagyobb töltő áramokat.
SOHA ne hagyd magára a LiPo akkut töltés közben, célszerű a gépből kivenni és gyúlékony anyagoktól távol tölteni/tárolni.
Töltés során a LiPo cellák feszültsége ne haladja meg a 4,2 voltot, és ne csökkenjen 3 volt alá!
Figyelmesen állítsd be a szabályzón a lekapcsolási feszültséget (cellaszám), de lehetőleg ne várd meg amíg letilt. Az akku élettartama szempontjából előnyös ha terheletlenül 3,5V alá nem megy a cellafeszültség.
A terhelés ne lépje túl az akkun jelölt értéket! Pl. 1500 mAh 20C = 1,5A * 20 = 30A. Az élettartamot kíméled ha meg sem közelíted a maximális terhelhetőséget.
A cellák használat során elhangolódhatnak, így egyes cellák kisütéskor túlmerülhetnek, mások töltéskor túltöltődhetnek. Ezt balance-olással (cella kiegyenlítés) el lehet kerülni, nagyon jó készülékek vannak erre forgalomban.
Hosszabb tárolás esetére többen javasolják a hűtőben(!), párazáró csomagolásban, félig töltött állapotban való tárolást. Én mindig jól záródó fém dobozban tartom őket, gondosan szigetelve.
A segítőkről, nézőkről
Első és legfontosabb: az oda tévedő nézőket, kívülállókat - különösen a gyerekeket - feltétlenül figyelmeztesd a veszélyekre...
Sok ember számára ez csak játék, akként is kezelik. Különösen a gyerekek nincsenek tudatában a veszélynek - és gyakran a szüleik sem. Tájékoztatásukkal megelőzheted hogy jóhiszemű, de meggondolatlan lépésekkel veszélybe sodorják magukat, Téged vagy a modelled.Csak néhány lehetőség, mi minden történhet ha ezt nem teszed:
- Az érdeklődő besétál a pálya közepére, pokrócot terít és letelepszik, mert onnan jobban látni a repülést - leszálláskor különösen kínos
- kisgyerek hozzányúl a nemrég leszállt repülő tűzforró motorjához hogy megtapogassa - mert érdekli - vagy ami még rosszabb, belenyúl a forgó légcsavarba
- egy szabadon engedett kutya körbeugrálja a felszerelésedet, kiszóródnak az apró holmijaid, megsérül a modelled vagy az állat, stb...
A segítőiddel mindig pontosan beszéld meg hogy mit fogsz csinálni, és mit vársz tőlük!
Pl. egy robbanómotor üzem közbeni üzemanyag ellátás ellenőrzésénél fel kell tartania a modellt a levegőbe 45 fokos szögben, kívül maradva a légcsavarsíkon, és fel kell készülnie arra hogy teljes gázt adsz, és a modell ki akarja tépni magát a kezéből. Ha mindezzel nincs tisztában, komoly veszélynek teszed ki őt!Hasonlóképp figyelmeztesd a segítőidet/nézőidet hogy mielőtt jó szándékkal segíteni próbálnának, kérdezzenek meg hogy mit szabad és mit nem. Amivel segíteni próbálnak, veszélybe sodorhatja őket, téged vagy a modelledet.
Ha segítő/néző vagy, természetesen rád is vonatkozik, előbb kérdezz ahelyett hogy csak odamész és megfogsz valamit...
Felszállás előtt:
Repítéskor mindig legyen nálad elsősegély csomag (ha autóval jársz ez amúgy is kell hogy legyen).
Lehetőleg poroltót is tarts kéznél, a modell üzemanyag erősen gyúlékony, és bizonyos körülmények között (sérülés, túltöltés, túlterhelés) a Lítium-Polimer akkumlátorok is hajlamosak kigyulladni!Legyen felelősségbiztosításod amely fedezi a modellező tevékenység közben harmadik félnek okozott károkat!
Sok otthonbiztosítás tartalmaz kiegészítő felelősségbiztosítást szervezett kereteken kívüli hobby tevékenységre, ennek pontos tartalmáról, feltételeiről érdeklődj a biztosítódnál!Az MMSZ (Magyar Modellező Szövetség) tagsága is jár baleset- és felelősségbiztosítással, ennek tartalmáról a Szövetség tud információval szolgálni.
Új adó, új vevő, új modell esetén mindig ellenőrizd a rádió hatótávolságát!
Egyszerű módszer: betolt adóantennával kezdj távolodni a modelltől, célszerű ha az antennák egymás felé néznek (így a legrosszabb a vétel). Segítőd ezalatt figyelje a kormányfelületeket. Néha térítsd ki a karokat lassú, egyenletes mozdulatokkal. Legalább 50 méter távolságban a kormányfelületeknek szabályosan, egyenletesen kell mozogniuk, alaphelyzetben pedig stabilan kell állniuk. Ha nagyon 'zizegnek', össze-vissza rángatnak, nem megbízható a kapcsolat, NE szállj fel amíg a hibát el nem hárítottad!Célszerű ezt a próbát járó motorral végezni, a modellt biztonságosan rögzítve, mert a motor járása (rezonancia) is zavarhatja a vételt, elektromos modellekben a szabályzó, benzinmotorosoknál a gyújtás is.
Felszállás előtt mindig ellenőrizd a kormányfelületek működését, megfelelő irányú kitérését!
Ezt akkor is célszerű megszokni ha csak egyetlen modellel repülsz mindig - később szükséged lehet erre a hasznos beidegződésre.(Lehet hogy később több géped lesz - eltérő beállításokkal -, lehet hogy más beállításokat használsz szimulátorban mint a gépeden, előfordulhat hogy kicserélsz egy szervót amely fordítva fog mozogni, stb)
Egy vagy több felcserélt kormányfelülettel felszállni, szinte garantálja a géptörést.
Nem tudom már hol hallottam, de megszívlelendő:
"A legjobb döntés amit egy pilóta hozhat, az az, hogy nem repül."
Ha kétségeid vannak a modelled műszaki állapotával kapcsolatban, NE repíts!
Ha úgy érzed fáradt vagy, gyengült a koncentráló készséged, NE repíts!
Ha úgy találod hogy a nézők, vagyontárgyak biztonságát a legkisebb mértékben is veszélyeztetné a repülés, NE repíts!
Ha kétséges az időjárás, pl. erős, lökéses a szél és nem vagy ebben gyakorlott, NE repíts!
Jobb feleslegesen kimenni a repülőtérre és nem repíteni, mint törött modellel, esetleg károkozást követően hazamenni.
Néhány utolsó kérés ha a fentiek nem fogtak rajtad és mindenképp önállóan akarsz az első repítéssel próbálkozni:
- olyan területet válassz ami kellően nagy, jól belátható, sík és lehetőleg kilométeres körzetben ne legyen lakott terület, ember, út vagy villanyvezeték.- legyen veled segítő, így valamivel kevesebb az esélye hogy hibázol és van aki ellássa a sérüléseid ha balul ütne ki a dolog
- legyen nálad elsősegély csomag!
- a szélcsendes idő előnyös (a kora reggeli és késő délutáni órákban általában nyugodtabb a levegő), a nap lehetőleg a hátad mögül süssön
Így átolvasva talán kicsit ijesztőnek, szájbarágós-túlmagyarázottnak tűnhet, de azt szerettem volna hogy egyértelmű legyen minden kockázat.
Ne engedd hogy ez elvegye a kedved a modellezéstől!
Ha viszont úgy érzed hogy mindez felesleges óvatoskodás, aggodalmaskodás, akkor talán valóban nem Neked való ez a hobby.
Még mindig fenntartom hogy a modellrepülés csodálatos szórakozás, de hogy sokáig és maradéktalanul élvezhesd, be kell tartani a játékszabályokat és kellő alázattal kell viseltetni a téma iránt.
Kék eget, jó repítést kívánok!
Végezetül pedig hasonló téma, kissé könnyedebb megközelítésben:
Hozzászólások
Én nagyon elgondolkodtam mostanság egy kezdõ rc gép vásárlásán, hogy egyáltalán megéri-e (pl pc focus rtf)...
de amúgy se nagyon tudom eldönteni, hogy egy kölökkori álomra megéri-e súlyos 10ezreket költeni... de így most tökre elbizonytalanodtam... mert eddig én is úgy gondoltam, hogy kis szimulátorozás elõtte a pc-n aztán zsupsz ki a kert végébe és hajrá...
Én az voltam aki teljesen egyedül állt neki megreptetni elsõ robbanós repülõjét. Gondoltam fiatalkoromban MHSZ modellezésre jártam a suliban (mini-moki, papirusz A1, meg az a gumimotoros repülõ)és oktattak repüléselméletet is, szóval tuti menni fog. De NEM! Darabjaira törtem az elsõ 10 mp-ben, azt sem tudom hogyan de csak jött felém,és azt sem tudtam mibe nyúljak bele, és mivel valamibe mégis sikerült, elõttem csapódott a földbe. Ezt csak azért írom, mert nagyon megszívlelendõ hogy legyen ott valaki aki ért hozzá vagy még ha nem is ért de egy fa mögött elbújva figyelje az eseményeket.
Ma ott tartok, hogy fél év szimulátor és oktató után 8,5ccm-es helikopterrel tudok egydedül úgy repülni, hogy nagy eséllyel nem töröm össze, de a kíváncsi ismerõseim a mai napig a kocsi árnyékából nézhetik a repülést.
Örülök ha hasznosnak találjátok.
Minden szava fontos, gyakorlottabbak is találhatnak benne meggondolandó részeket.
Jó hogy leírtad!
Köszi!
Laci
Sok sikert a dologhoz!
Ha még nem ismered, az rcmodell.hu fórumon van külön ezzel foglalkozó topic:
http://forum.rcmodell.hu/index.php?topic=10088
Köszi hogy mindenzt le írtad és meg is fogadom õket jó szórakozásnak tünik épp kezdõ vok és ez pont jól jött elõnek mikor el olvastam el ment a kedvem de a végére vissza jött. Nekem elsõ sorban légi fel vételekre kell majd remélem sokat tudom majd gyakorolni olyan helyen ahol nem zavarnak minket. Még egyszer köszi.
szia
Szia!
Örülök ha tetszett az írás.
Sajnos a modellhelikopterek irányítása nagyságrendekkel nehezebb feladat mint a repülõké, hasonlóképp mûszakilag is jóval összetettebbek.
(ez alól talán csak a kicsi egyszerû koaxiális "játék" helikopterek kivételek, ezekkel némi szimulátorozás után önállóan is lehet boldogulni).
Jól gondolod, az emlegetett RC szimulátorok PC szoftverek. A legtöbb egyaránt alkalmas helikopter- és repülõmodell szimulációra, különbözõ színvonalon. Ha jól tudom helikopterre elsõsorban a Reflex XTR-t javasolják, de ezt ne vedd készpénznek - nem vagyok járatos helis berkekben. Ezen kívül a RealFlight és az Aerofly Pro szimulátorokat tudom javasolni, próbáltam már mindkettõt, nagyon jó szoftverek. Modellboltokban beszerezhetõ.
Ha nem szeretnél ennyit költeni szimulátorra, az FMS egy ingyenesen letölthetõ szimulátor, ezzel is bele lehet kóstolni a modellirányításba, igaz a fizikai modellje (viselkedés valósághûsége) elég kezdetleges. Mindenesetre az irányok begyakorlására ez is alkalmas - heli is van bent.
A szimulátorok mûködnek hagyományos joystickkal is, de mindenképp javaslom hogy szerezz be az adóhoz hasonlító kétkaros joyt, és konfiguráld a szabványos botkiosztások valamelyikére, így nem alakítasz ki hibás beidegzõdést.
Nálunk magyarországon - fõleg helizésre - a MODE2 kiosztás a legelterjedtebb, ez hasonlít leginkább a valódi repülõk/helikopterek kezelõszerveire: Jobb kézen van a csûrõ és magassági (mint az igazi gépek botkormánya) bal kézen az oldalkormány (lábpedálok megfelelõje) és a gázkar. Helinél a csûrõ és magassági megfelelõje a ciklikus állásszögszabályzás orsózó- illetve bólintó elforduláshoz, az oldalkormány a farokrotor állásszögszabályzás függõleges tengely körüli elforduláshoz, a gázkar a kollektív állásszögszabályzás (plusz gáz adagolás) emelkedés/süllyedéshez. Ez most bonyolultnak tûnhetett, kicsit az is, de fontos hogy alaposan megismerd ha helizni akarsz.
Ehhez mindenképp javaslom hogy olvasgasd sokat az http://forum.rcmodell.hu fórumot, vagy ami még jobb a http://www.helikoptermodell.hu oldalt.
Személyes segítség ügyben a hozzád legközelebbi modellezõ klubban vagy modellreptéren érdemes érdeklõdnöd, ilyeneket is találhatsz a fent említett fórumon. Sok sikert!
Ha tudok még valamiben segíteni írj bátran.
Én még egyenlõre csak gondolkodok egy RC modell beszerzésén,igazából a helikopter sokkal jobban érdekel mint a repülö!Bekell valani,egész hasznos volt,hogy ezt-ezeket itt az oldalon eltudtam olvasni,én azt mondom,nem rettentett el semmitöl,söt inkább mégjobban szeretnék már repülni:) felelösségtudattal,kellö figyelemmel stb rendelkezem,és ezt nemcsak ugy gondolom,bár öszinte leszek,én at gondoltam,hogy ha vesz az ember egy helikopter modellt,akkor egy délután megtanulhatja irányitani a hátso kertben.Tévedtem.Hiszek nektek,illetve a cikk irojának-az oldal szerkesztöjének.De hol találok valakit,aki csak ugy megtanit,aki figyel rám ebben a tulzsufolt rohanó világban,és egyáltalán,mi az a szimulátor?PC software?hol szerezhetö be?csak repülõkhöz,vagy máshozis,pl helikopter is van?
Bocs ám ha itt borzolom az idegeket,de bizti senki nem ugy születik hogy ezt mind vágja:D megköszönném ha irnátok:) szasztok
Ha nincs lehetõséged tapasztalt segítséget kérni, vagy mindenáron magad szeretnél boldogulni, akkor azt javaslom az elsõ repítések elõtt gyakorolj _nagyon_ sokat szimulátorban, több féle géppel, több féle idõjárási (szél, termik) beállítással, eltrimmelt adóval, rosszul beállított súlyponttal. Ezzel a repülõk általános viselkedését, és legfõképp a távirányítód használatát fogod valamelyest megszokni, sajnos repülni nem tanít meg. De ha szimulátorban már magabiztosan boldogulsz, szépen megy a fel-leszállás, akkor van valamicske esély hogy egyben vidd haza a géped az elsõ repítésrõl. De hangsúlyozom, mindezt csak akkor ha tényleg nincs más lehetõséged - sok fáradságot, kudarcélményt és csalódást spórolhatsz magadnak ha segítséget kérsz mondjuk a legközelebbi modellezõ klubban.