RC műrepülő figurák kicsit másként
Tipikus pilóta- és szerelési hibák karikatúrái - avagy hogyan nem érdemes modellezni
Tájékozatlan olvasóim védelmében bocsátom előre hogy az alábbiak tipikus pilóta- és szerelési hibák karikatúrái, véletlenül sem követendő minták.
Cigánykerék (forgás a vertikális tengely körül):
Közepes sebességgel, kis magasságon helyezkedjünk be a figurához a pálya vonalában. Döntsük a gépet kés helyzetbe és az oldalkormány belépésével tartsuk meg. Szükség esetén a csűrő és a magassági használatával korrigáljuk a gép kibillenési hajlamát. A szárnyvég óvatos talajhoz érintésével kezdjük meg a figurát. A figura hátralevő részében a kormányfelületeken ébredő légerők nem elégségesek a gép mozgásának befolyásolására, de erre általában nincs szükség mert a gép a figurát magától is befejezi.A megtett fordulatok (és a reptéren szétszóródó alkatrészek) számát a kezdősebesség megválasztásával befolyásolhatjuk.
Touch-and-go
(Avagy cross-country re-kit, Paul K. Johnson után szabadon : )
Középhaladó pilóták kedvelt manővere - kiváló módszer arra hogy a klubtársainkra - és esetleg az anyaföldre - mély benyomást tegyünk.
Hátonrepülésben helyezkedjünk be a figurához a pálya vonalában.
Adjunk teljes gázt majd lassan közelítsünk a talajhoz (alacsony áthúzás) hogy megmutassuk ki itt a menő.
Ez után következik a figura első része (touch) melyben a függőleges vezérsíkot a talajhoz érintjük, majd a második része (go) amelyben elmegyünk a legközelebbi modellboltba új gépért.
Méltóságteljes elvonulásunk közben a közönség kaján vigyoráról próbáljunk nem tudomást venni.
Meglepetés (tökéletesen véletlenszerű figura)
Ez a mutatvány tökéletes példája annak hogy gyakran különleges kialakítású gépre vagy speciális technikai megoldásokra van szükség ahhoz hogy egy figura megrepülhető legyen. A figura megkezdéséhez gyorsítsuk a gépet a maximálisan javasolt sebessége fölé. Ha a gép aerodinamikai és szerkezeti adottságai megfelelőek, ehhez elég lehet egy meredek ereszkedés teljes gázon. Ha nem, akkor használhatunk az előírtnál jóval nagyobb emelkedésű légcsavart és/vagy erősebb motort, esetleg szükség lehet a kormányfelületek és a kormánymozgató mechanika módosítására (légrés alkalmazása a kormányfelületek csatlakozásánál, a zsanérok és tolórúd-csatlakozások cseréje laza-lötyögősre). Amennyiben mindent jól csináltunk a kritikus sebesség elérésekor a flatter (rezonancia) jelenség következtében valamelyik (esetleg több) kormányfelület, szárny vagy vezérsík búcsút mond a gépnek. A figura hátralevő része meglepetésszerű és többnyire nemigen befolyásolható.Ha látványosan sikerül nyugodtan mondjuk azt a többieknek hogy mi vezettük közben.
Előre bukfenc (negatív G terheléssel járó manőver)
Összeszereléskor lazán húzzuk meg a főfutókon a kerék rögzítő anyákat (önbiztosító anya és/vagy menetrögzítő használata nem szükséges) és a későbbi repítés előtti ellenőrzések során nagyvonalúan feledkezzünk el az utánhúzásról. A fentiek folyományaként valamelyik repülés közben egy vagy több kerekünk a rázkódás következtében leesik majd - ezt nem feltétlenül észleljük vizuálisan.A figurához úgy helyezkedjünk be ahogy egy leszálláshoz tennénk, ez géptípusonként eltérhet ezért nem térek ki rá részletesen. Az utolsó fázisban ügyeljünk a megfelelő kilassításra/kilebegtetésre, gondolatban - gyanútlanul - készüljünk fel egy tökéletes három pontos leszállásra.
A földet éréskor "megtűző" futószár miatt felbukfencelő gépen őszintén lepődjünk meg.
Rollercoaster (Hullámvasút)
Erre a manőverre rövid törzsű, közepes vagy nagy felületi terhelésű (scale műrepülő, warbird stb) gép a legmegfelelőbb. Új gép összeszerelésekor a terv/leírás súlypont beállításra vonatkozó útmutatásait gondosan tanulmányozzuk át - majd hagyjuk figyelmen kívül. A súlypontot teli tanknál, saját belátásunk szerint ("jó-lesz-az-úgy-is" módszer) állapítsuk meg. Ha valaki MAC/COG számítást és hasonló ráolvasásokat emleget, hajtsuk el a csudába, hiszen mi értünk hozzá. A kormánykitérések (különös tekintettel a magassági kormányra) tekintetében akár el se olvassuk az útmutatót, nyugodtan alkalmazzuk a legnagyobb kitérést amit a szervók és a tolórudak lehetővé tesznek. Dual rates és expo használata felesleges.Lássuk a figurát! Amennyiben a felszállással elboldogultunk, hamarosan tanúi lehetünk amint a gépünk szinte magától tökéletes hullámvasút-figurát repül. Sajnos ezt kevésbé fogjuk tudni élvezni mint a közönségünk, mivel a kormányokkal leszünk elfoglalva. Nyugodtan koncentráljunk csak erre - valószínűleg nem leszünk eleget a levegőben ahhoz hogy a leszállás problematikája foglalkoztatni kezdjen.
Dead stick
A szakzsargon általában a leállt motorral való repülést nevezi így, mi most kicsit tágabb értelmezést adunk a kifejezésnek. A fedélzeti akkut csak egyszerűen helyezzük be a géptörzsbe és tessék-lássék rögzítsük (befőttes gumi, kétoldalú ragasztószalag, ilyesmi). A csatlakozásokat nem szükséges szétcsúszás ellen rögzíteni, az úgyis csak bonyolítja a szerelhetőséget. A levegőben bátran figurázzunk, nyomjuk bele a gépet nagy negatív G terhelésű manőverekbe, orsózzunk mint egy fúrógép, megfelelő modell esetén lomcevak figurával is próbálkozhatunk. A fedélzeti akku előbb-utóbb elszabadul és az akku kábel csatlakozói érzékeny búcsút vesznek egymástól. Ekkor a botokat akár el is engedhetjük és hátratett kézzel (vagányság-faktor 10/10!) figyelhetjük mennyivel szebben és egyenletesebben repül a gépünk ha nem matatunk állandóan a kormányokkal. Szerencsés esetben akár az egyéni távolság/magasság repülési rekordunkat is megdönthetjük - bár rendszerint inkább földig-dugó és hasonló figurák szoktak kisülni belőle.Talajvíz kutatás
A magassági kormány bekötésekor hosszú, rugalmas tolórudat alkalmazzunk. A kihajlás ellen való biztosítást (pl. 5-7 centinként) nagyvonalúan hagyjuk el. Biztonságos magasságban kezdjünk olyan figurába amelynél a gép egy szakaszon függőlegesen zuhanva gyorsul (pl. szögletes looping, split-s, stb). Amikor a zuhanásból próbáljuk húzott magasságival kivenni a gépet és az a kihajló tolórúd miatt nem reagál, pánikoljunk be.Ásóval és csákánnyal közelítsük meg a becsapódás helyszínét, kössünk fogadást a jelenlevőkkel hogy vajon olajat vagy termálvizet találtunk-e. Közben próbáljunk elfeledkezni a tényről hogy ha inkább toljuk a magasságit (ami húzásra veszi igénybe a tolórudat), háton kijöhettünk volna a zuhanásból.
BreakDance (dying chicken, aka. kapálógép)
Ha a fenti figurákat már magabiztosan gyakoroljuk, tegyünk egy nagy ugrást a helis világba.Az itt részletezett manőver lényegében egy kis térgeometriai gyakorlat. Elegáns végrehajtásához fa rotorlapátokkal és belső égésű motorral szerelt heli javasolt. A rádiót konfiguráljuk normál (0/10 fok kollektív állásszög) és 3D (-10/+10 fok) beállításokra. A felszállást normál beállításon végezzük, majd rövid helyben lebegést követően hirtelen ötlettől vezérelve a ciklikus állásszög módosításával tetszőleges irányban döntsük meg a helit, majd fordítsuk a hátára. (Haladók a káosz figurával is indíthatnak) A rádiót közben elfelejtettük 3D módba váltani, ennek folyományaként a főrotor és/vagy a farokrotor által rajzolt körlapot metszésbe hozzuk a talaj síkjával.
Taps.
A röpködő alkatrészek elől ügyesen ugráljunk félre. Pontos végrehajtás esetén a heli roncsa break táncost megszégyenítő fürgeséggel pörögve (windmill break elem) a rotorlapátok csonkjaival egy körkörös területen alaposan átmozgatja a talaj felső rétegeit. Még néhány heli és pár zsák fűmag bevetése (értik, bevetése, haha!) árán megtehetjük az első lépéseket egy szép új modellreptér megépítése felé!
Folytatása következik...
Egy kicsit komolyabb hangvételű cikk a fenti mutatványok elkerülésére:
Mielőtt elkezdenéd - biztonság!
Kiemelt tartalom a repülőmodellezés biztonságáról - rádió távirányítás, modell karbantartás, nézők, környezet: mi mindenre érdemes figyelnünk?
Hozzászólások
Villanyie
2012-01-11 20:00
Szia, kb 2-3 evel ezelott (meg kezdo pilotakent) olvastam eloszor ezeket a manovereket, nagyon megnevetettek, aztan veletlenszeruen ki is probaltam parat kozulluk (akkor mar nem mulattam anyira jol). Mostanabban jutottak ujra eszembe es nagy meglepetesemre 3 perc allat megtalaltam oket a google segitsegevel, ujra elolvastam oket (ezuttal mar nagyobb tapasztalattal es hozzaertesel) es most meg jobban nevettem rajtuk :)) jol jonne par uj figura, legyen mit gyakoroljunk!Szerintem csak simán orsó, oldalkormány és magassági használat nélkül.
Más a lassú orsó vagy vezetett orsó (slow roll) ami az alacsony orsózó szögsebesség miatt megköveteli a magassági és oldalkormány folyamatos kezelését szinkronban a forgással, hogy a mozgás egyenes vonalú maradjon.
Más a lassú orsó vagy vezetett orsó (slow roll) ami az alacsony orsózó szögsebesség miatt megköveteli a magassági és oldalkormány folyamatos kezelését szinkronban a forgással, hogy a mozgás egyenes vonalú maradjon.
Sziasztok!
Hogy hívják magyarul az AILERON ROLL nevezetû manõvert?
Ezek viccesek...
:)
Tök poénos, köszi szépen! :D
Én tegnap a cigánykereket csináltam meg. Majdnem szépen sikerült, de az elsõ egyed fordulónál az orr túl erõsen verõdött a földbe. Pedig látványosabb lett volna ha felpattan és párszor körbefordul. :)
Én tegnap a cigánykereket csináltam meg. Majdnem szépen sikerült, de az elsõ egyed fordulónál az orr túl erõsen verõdött a földbe. Pedig látványosabb lett volna ha felpattan és párszor körbefordul. :)
Szarny nelkuli repkedes:
Gyengen ragaszd fel a szarnyat es probald meg minel jobban felhajlitani repkedes kozben (bocs a hulye fogalmazasert :D ). Persze erddemes vagy jo magassan vagy alacsonyan megcsinalni, hogy ne torjon xarra a gep :D fent azert, mert ha sebesseget vesz fel zuhanas kozben a fuggolegessel meg ki lehet hozni.
Gyengen ragaszd fel a szarnyat es probald meg minel jobban felhajlitani repkedes kozben (bocs a hulye fogalmazasert :D ). Persze erddemes vagy jo magassan vagy alacsonyan megcsinalni, hogy ne torjon xarra a gep :D fent azert, mert ha sebesseget vesz fel zuhanas kozben a fuggolegessel meg ki lehet hozni.
Csak így tovább!
Szia!
Lefordultam a székrõl, úgy röhögtem...
Nagyon zsír ezen figurák gyûjteménye!
A folytatást epekedve várom.
Üdv.: donodalas.
Lefordultam a székrõl, úgy röhögtem...
Nagyon zsír ezen figurák gyûjteménye!
A folytatást epekedve várom.
Üdv.: donodalas.
Ezt a ( Dead stick) sikeresen elõadtam valamelyik nap.
És elengedett kormánnyal tényleg szebben repült az Extrám:D:D:D:D És szebben is szállt le
Ja és meguszta
És elengedett kormánnyal tényleg szebben repült az Extrám:D:D:D:D És szebben is szállt le
Ja és meguszta
Faxa! a legviccesebb a touch and go :D
Ez tényleg fa..a! Majd be pisiltem!
Jöhet a kövi!
Jöhet a kövi!
Ez király volt :-) Kezdõként még okulni is lehetett belõle! Ráadásul úgy, hogy hülyére röhögöd magad.
Jobb mint a roncsok felett pityeregni... :-D
Kösz az élményt és várnám a folytatást!
Jobb mint a roncsok felett pityeregni... :-D
Kösz az élményt és várnám a folytatást!